Euphonium

Euphoniet er det dybeste instrument blandt saxhornene, og det er et udpræget solistisk instrument for tenorstemmer. Et euphonium har en meget blød lyd, og selvom det er stemt i Bb ligesom barytonhornet, så kan dette større horn spille bedre i de dybe toner. Derved overlapper euphoniet en del af tubaernes tonale spændvidde, og når euphoniet ikke spiller solostemmer, supplerer de ofte tubastemmerne. I modsætning til de lysere instrumenters 3 ventiler har et euphonium typisk 4 ventiler. Det er for at kompensere for en skævhed i de dybere toner, som bliver tydelig i store horn. Der er ofte kun ét euphonium (højst to) i et brass band.

Alder
Du kan starte på euphonium, fra du er ca. 10 år.

Underviser
Hans Tjalve

Undervisningstidspunkt
Tirsdag

Tidspunkt for undervisningen
Vi forsøger så vidt muligt at give alle elever undervisning, inden for det tidsrum, I ønsker på den/ de mulige undervisningsdage.
Du vil blive kontaktet af kulturskolen i august, så vi kan høre, hvilket tidsrum du/dit barn kan komme på de mulige undervisningsdage - det nøjagtige tidspunkt for undervisningen fastlægges efterfølgende af underviserne.

Se præsentationsvideo af undervisningen

Øvning
Når du skal lære et instrument, så bliver det sjovest, hvis du øver dig lidt hver dag.